fredag 16 oktober 2015

Studiebesök av trädkramarna


Studiebesök på Innovatum

Ett naturvetenskapligt/tekniskt område att fördjupa sig i på Innovatum med elever

Vi har valt att arbeta vidare med teknik under vårt besök på Innovatum tillsammans med eleverna. En övning vi vill att eleverna ska få prova på är: teknikövningen där eleverna ska konstruera olika 3D-fugurer med hjälp av sugrör och kryssfästen (som är formbara). De ska även få bygga med det stora legot, då de kan bygga broar osv.

Varför vi valde just detta område?

Vi tycker att teknik är ett ämne man behöver utöva praktiskt och Innovatum är ett bra komplement till klassrumsundervisningen. Teknik är ett ämne och något det finns mycket utav på Innovatum.

Hur vi skulle lägga upp besöket på Innovatum med elevgruppen

En klass på 23 elever då minst 2 lärare följer med. Vi delar upp eleverna i två olika grupper som sedan får gå på var sin bokad aktivitet och sedan byta.

Efter detta är det fri aktivitet för eleverna på Innovatum. Vi som lärare går runt och hjälper samt diskuterar med eleverna kring aktiviteterna. Vad som händer, hur det händer och varför?

När vi kommer tillbaka till skolan gör vi en utvärdering med eleverna för att höra vad de lärt sig och vad de vill veta mer om, samt vad de tyckte var roligast.

Exempel på hur man kan uppleva krafter på olika sätt i utställningen

·         Tyngdkraft och friktion vid ramperna med olika underlag.

·         Lufttryck med hjälp av en ”slangbella”.

·         Tyngdpunkt vid en övning med snören på olika punkter på en hävstång. Eller vid sköldpaddorna (bilarna) då man förflyttar tyngdpunkten (sin kropp i olika riktningar) så att sköldpaddan åker framåt.

·         Dragningskraft när man bygger exempelvis torn med lego. Att legot faller till marken då tornet välter.

 

Säkerhetsaspekter att ta hänsyn till

Beroendes på barngruppen man har kanske man inte kan släppa lös alla i hela utställningen utan då avgränsa för att kunna ha en översikt över alla barn.

Vi skulle heller inte rekommendera att åka som ensam lärare med en klass om man inte vet att man klarar det. Ifall något händer så är det svårt att ta hand om klassen samtidigt. Beroende på elevantalet får man helt enkelt planera hur många pedagoger som ska följa med.

Man kan ju även dra allt till sin spets och se säkerhetsbrister i många av de olika övningarna/experimenten. Exempelvis att någon ramlar i en av trapporna, att någon klämmer en hand eller liknande vid sköldpaddorna (bilarna) eller att någon blir skrämd i det mörka laserrummet. Detta beror ju helt på vilken ålder eleverna har.

 

Mest uppskattade aktiviteten

Den aktivitet vi uppskattade mest var bollfabriken. Där fanns det olika moment där man skulle samla på olika bollar av olika färger för att sedan slutligen få ett speciellt mönster. Aktiviteten kräver samarbete och en strategi. Detta tyckte vi var roligt då aktiviteten hade olika steg för att komma fram till resultatet, att övningen inte tog slut så fort. Det var även lärorikt då de olika momenten/övningarna hade olika funktioner exempelvis när man styr en kran för att få upp bollar tränar eleverna motoriken samt koncentrationen.


1 kommentar:

  1. Tack för ert inlägg om Innovatum, kloka tankar och bra planering!
    /Anna

    SvaraRadera